معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، روز دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳، همایش معارفه دانشجویان نوورود کارشناسیارشد دانشگاه را با حضور هیات رئیسه دانشگاه در محل سالن همایشهای امام رضا (ع) برگزار کرد.
در این جشن که برای نخستین بار برای دانشجویان مقطع کارشناسیارشد و برای آشنایی دانشجویان با دانشگاه و تکریم آنان برگزار شد، ۶۵۰ دانشجو از طریق سامانه نوتاسیس نگارستان، ثبت نام کرده بودند.
در این مراسم، پس از نمایش فیلم معرفی دانشگاه و کلیپهای مصاحبه با مدیران معاونت دانشجویی، ابتدا دکتر یونسیان (رئیس دانشگاه) به دانشجویان نوورود تبریک و خیر مقدم گفت. وی سخنان خود را در سه فراز تبیین کرد. رئیس دانشگاه در بخش اول سخنان خود به معرفی تاریخچه تاسیس و فعالیت دانشگاه پرداخت و به بنیانگذاری صنایع مختلف توسط دانشگاهیان علم و صنعت ایران اشاره کرد. وی گفت: پایهگذار و مولد صنایع کاشی، نساجی، ضرابخانه، تصفیه قند، سیمان، علم جوش، ماشینابزار، سرامیک و شیشه در ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران بوده است. در دوران معاصر نیز در حوزه ماهواره، دانشگاه علم و صنعت ایران بالغ بر ۲۰ سال سابقه فعالیت دارد. این دانشگاه، اولین ماهواره موفق دانشگاهی را در سال ۱۳۹۰ به پرتابگر تحویل داد و پس از آن نیز سه ماهواره دیگر طراحی کرد و ماهواره چهارم به نام ظفر ۲، در شش ماهه دوم سال جاری در نوبت پرتاب قرار دارد. همچنین در حوزه کامپوزیت، توربینهای گازی، ازدیاد برداشت نفت، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی، دانشگاه علم و صنعت ایران شهرت دارد همچنان که در زمینه علوم قدرت، مواد و مهندسی عمران از قدیم شهره بوده است.
دکتر یونسیان در بخش دیگر سخنان خود به معرفی دستاوردها و افتخارات اخیر دانشگاه علم و صنعت ایران از جمله کسب رتبه اول قراردادهای صنعتی در بین دانشگاههای سراسر کشور پرداخت و گفت: در سال گذشته، بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان (معادل ۵۰۰ میلیون تومان به ازای هر عضو هیأت علمی)، قرارداد صنعتی در دانشگاه داشتیم که نشان دهنده آن است که دانشگاه ما در صنعت، پویا است. وی سپس به ارائه آماری از تعداد مقالات و انتشارات دانشگاه و جایگاه دانشگاه علم و صنعت ایران در رتبهبندیهای بینالمللی پرداخت و گفت: کسب رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشگاههای جهان در نظامهای رتبهبندی جهانی توسط دانشگاه علم و صنعت ایران، بسیار قابل توجه است. وی با اشاره به گزارشهای ISC گفت: در دانشگاه علم و صنعت ایران، سرانه مقالات حدود ۳.۵ و بالاترین تعداد محققان پراستناد دو درصد برتر جهان را بعد از دانشگاه تهران در بین دانشگاههای کشور داریم که به نوعی، بیانگر کیفیت انتشارات دانشگاه است.
رئیس دانشگاه در فراز سوم سخنان خود با تاکید بر اینکه دوره کارشناسیارشد، کاملا متفاوت از دوره کارشناسی است و در سیستم آموزشی در حال تحول جهان، مهارتهای آموخته شده اهمیت دارد، گفت: دوران کارشناسیارشد، فرصت مغتنمی برای دانشجویان است که با در نظر گرفتن ارزش زمان، در جهت یادگیری، مهارتآموزی و تخصصی کار کردن تلاش و تکاپو کنند.
دکتر یونسیان در پایان با برشمردن برخی مزایا و همچنین معضلات آتی هوش مصنوعی در جهان مانند مشکلات اخلاقی، از دست رفتن اعتماد به واقعیت، نگرانیهای حریم خصوصی، مشکلات امنیتی، عدم شفافیت، ایجاد وابستگی و.. به دانشجویان گفت: در خصوص آینده اتکاء به هوش مصنوعی، مهمترین چیز اختلاف طبقاتیای است که بین هوش مصنوعی و هوش طبیعی ایجاد میشود و در آن، عدهای تولیدکننده الگوریتم و عدهای، مصرف کننده هوش مصنوعی خواهند بود. وی تصریح کرد: هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که نظم جهانی را تغییر دهد و برگرداندن ورق قدرتهای اول جهان، کار شما دانشجویان است.
رئیس دانشگاه، با آرزوی توفیق و سلامت برای دانشجویان سخنان خود را به پایان برد.
پس از آن دکتر عزیزی (روانشناس) در مورد خصوصیات رفتاری نسلهای Z، آلفا و بتا سخنرانی کرد. در ادامه، دکتر بلندی (استاد دانشکده مهندسی برق و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی)، در سخنانی با تبریک به دانشجویان نوورود کارشناسیارشد، به آنها گفت: شما وارد یک مجموعه بسیار پیشرفته در کشور شدهاید که جزو دانشگاههای تراز اول ایران است و آرزو دارم با یک تجربه مهندسی سیستم از دانشگاه خارج شوید و در مدتی که در دانشگاه هستید، یاد بگیرید طراحی و پیادهسازی کنید و نتایج فعالیتهای خود را در عمل هم ببینید.
دکتر بلندی گفت: مشکل ما در دانشگاهها و چیدمان فعالیتها، به نحوی است که گویی دانشجویانی که مبتکر و توانا هستند را در یک زندان میگذاریم که شرط آزادی آنها، ارائه مقاله است و من شدیداً با این موضوع مخالفم. وی خطاب به دانشجویان افزود: اگر در این دو سال پیش رو تلاش نکنید، تبدیل میشوید به افرادی که مدرک کارشناسیارشد دارند ولی همچنان در نقطه اول هستند و اگر آنها را به یک مجموعه تحقیق و توسعه معرفی کنیم به مشکل بر میخورند. وی افزود: ما برای اشتغال کشور کار نکردهایم لذا مجبوریم دانشجویان را به سمت کارشناسیارشد و بعد دکترا سوق دهیم، در حالی که دانشجویان کارشناسیارشد باید تجربه عملی داشته باشند و بر اساس علاقهمندی خود موضوعی را پیش ببرند که نیاز اصلی کشور باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با طرح این سوال که چرا دانشگاه و صنعت به هم متصل نیستند و رشتههایی که نیاز صنعت است در دانشگاههای ما ارائه نمیشوند، گفت: امروز صنایع به میدان آمدهاند و گرنتهایی در اختیار دانشگاه میگذارند تا دانشجویان آموزش ببینند و در مدت تحصیل برای پذیرش مسئولیت آماده شوند. وی تصریح کرد: پروژههای کارشناسیارشد و دکتری باید نیاز صنعت را رفع کنند.
دکتر بلندی به دانشجویان توصیه کرد از فرصت زمانی پیش روی خود نهایت استفاده را داشته باشند و گفت: اگر میخواهید به درد کشور بخورید، باید از زمان خود به خوبی استفاده کنید و استفاده شما، گرفتن نمره الف و چاپ مقاله نیست بلکه در جایگاهی قرار گرفتن است که توانایی پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور را داشته باشید.
رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه، تاریخچه ورود این دانشگاه به حوزه فضایی و توفیقات آن را توضیح داد. وی گفت: یکی از حوزههایی که به شدت نیازمندش بودیم، هستیم و خواهیم بود، حوزه فضاست که هیچکس فکر نمیکرد بتوانیم در این حوزه حضور پیدا کنیم، ماهواره بسازیم، موشک داشته باشیم و با آن ماهواره را در مدار قرار دهیم.
دکتر بلندی با بیان این موضوع که امروز دانشگاه علم و صنعت ایران، مجری منظومه شهید سلیمانی است، به تبیین روند موفقیت ماهواره در این دانشگاه پرداخت و گفت: اولین پرتاب ماهواره دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۹۰ انجام شد و امروز در این دانشگاه، پلتفرم ماهواره میسازیم.
رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه با بیان این موضوع که هم اکنون ماهواره ظفر ۲ ما آماده پرتاب است، تصریح کرد: وقتی خداباور باشیم و خداباوری، با خودباوری علمی به هم پیوند بخورد، نیروی عظیمی ایجاد میکند؛ همچنان که اکنون هیچ کار فضایی بزرگی در کشور نیست که دانشگاه علم و صنعت ایران در آن دخالت نداشته باشد و امروز شاهدیم که زنجیره تامین ما شرکتهای دانش بنیان ایرانی هستند.
در بخش دیگر این مراسم، با مدیریت دکتر عبدالعالی (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق)، دانشجویان حاضر در همایش به سوالاتی که در پرسلاین، توسط جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در خصوص موضوعات مربوط به تحصیل دانشجویان نوورود تهیه شده بود، پاسخ دادند.
|